U benzínových pump jsme zaznamenali, že ceny nafty jsou významně vyšší než ceny benzínu. Je to způsobeno jednak vyšší cenovou elasticitou spotřebitelů nafty (zboží se musí převážet, autobusy a vlaky musí jezdit) a zároveň omezenými kapacitami rafinérií. Podobně se vyvíjí cena leteckého kerosinu, který je stejně jako nafta produktem „střední frakce“. Růst ceny energií spustil ještě vloni krach obnovitelných zdrojů. Probíhající diskuse o embargu na dovoz ropy z Ruska a nepříznivá geopolitická situací tlačí ceny dále.
Globální ceny leteckého petroleje se „utrhly“ od ceny ropy a nyní stoupají daleko rychleji (viz graf 1). Nepoměr mezi nabídkou a poptávkou bude prohlubovat nadcházející hlavní sezóna. V USA již ceny leteckého paliva Jet-A překonaly cenu benzínu 100LL. Barel Jet-A v přístavech na východním pobřeží USA překonal 200 dolarů, a to v situaci, kdy barel ropy WTI je „pouze“ na 110 dolarech.
Na konci dubna dosáhla cena průměrná světová cena leteckého paliva 174,4 dolaru/bbl, přičemž z týdne na týden vyrostly ceny v Evropě o 11 % a v USA o 10,5 %. Meziročně stouply ceny nejvíce v USA (170,5 %) a Evropě (154,4 %). Je však pravděpodobné, že růst ceny leteckého paliva v Evropě tempo růstu cen v USA překoná.
Podle zdroje IATA Jet Fuel Price Monitor si letecké společnosti letos za vyšší ceny paliva připlatí 110 miliard dolarů.
1 record
Copyright © 1999-2025 planes.cz | CMS
bylo by mozne objasnit, co presne znamena "krach obnovitelnych zdroju"?