Britský program stíhaček F-35 v hodnotě 71 miliard liber čelí vážným provozním problémům – letouny jsou schopné plnit bojové úkoly pouze třetinu času. Mezi hlavní problémy patří nedostatek techniků, náhradních dílů, nečekaná koroze a zpoždění v integraci výzbroje.
Přestože ministerstvo obrany dosud investovalo už 11 miliard liber, celkové náklady programu mají do roku 2069 dosáhnout 71 miliard liber. Provozováno má být celkem 138 stíhaček.
Národní kontrolní úřad (National Audit Office) vyzývá ministerstvo obrany (MoD), aby řešilo problémy v rámci flotily F-35 – jednak za účelem zvýšení bojové efektivity letounů, ale také proto, aby bylo možné prokázat, že program za obrovské náklady skutečně přináší daňovým poplatníkům odpovídající hodnotu.
Mezi říjnem 2024 a lednem 2025 nebyl žádný letoun F-35 připraven k nasazení. Současná omezení navíc nutí britské F-35 používat pouze pumy, což je v boji činí zr...
Více
Indonésie právě dosáhla jednoho ze svých největších obchodních úspěchů za poslední roky. Prezident Prabowo Subianto potvrdil, že se dohodl s Donaldem Trumpem na zastropování amerických cel na 19 % oproti původně zvažovaným 32 %. Co za to? Potenciální dovoz americké energie v hodnotě 15 miliard dolarů, zemědělské nákupy za 4,5 miliardy dolarů a objednávka 50 letadel od Boeingu pro společnost Garuda Indonesia.
Oznámení přišlo po přímém jednání obou lídrů a zajišťuje Indonésii druhou nejnižší sazbu cel v regionu – nižší má pouze Singapur. Prabowo označil vyjednávání za tvrdá, ale férová.
Ministr pro státní podniky Erick Thohir minulý týden uvedl, že Garuda má v plánu zakoupit jako součást vyjednávací strategie Jakarty s vládou Donalda Trumpa až 79 letadel Boeing. Podle místních médií ministr dopravy Dudy Purwagandhi uvedl, že mu nezáleží na tom, odkud Garuda letadla pořídí – ať už od Boeingu, jeho čínského...
Více
Delta Air Lines je podle dostupných informací blízko k uzavření objednávky širokotrupých letadel u společnosti Boeing, přičemž jako hlavní kandidát se jeví model Boeing 787-10 Dreamliner. Podle zpráv serverů One Mile At A Time a JonNYC by mohla být dohoda oznámena koncem roku 2025 nebo začátkem roku 2026.
Spekulace přichází v době, kdy Delta plánuje obnovu své dálkové flotily a postupné vyřazování stárnoucích Boeingů 767-300ER.
Vyřazení Boeingů 767-300ER do roku 2030 oznámila společnost počátkem roku 2024. Mezinárodní dálkové linky provozované těmito letadly budou postupně ukončeny do roku 2028. V současnosti Delta provozuje zejména širokotrupou flotilu letadel Airbus, která podle údajů portálu ch-aviation zahrnuje 38 strojů Airbus A350-900, 36 Airbusů A330neo, 31x A330-300 a 11x A330-200.
V lednu 2024 si Delta závazně objednala 20 letadel Airbus A350-1000 s opcí na dalších 20&n...
Více
Jižní Korea zrušila plán nákupu 36 vrtulníků AH-64E Apache, jejichž prodej byl schválen americkým ministerstvem zahraničí v srpnu 2024. Finanční prostředky přesunuje na bezpilotní a autonomní systémy.
Jižní Korea nyní provozuje 36 vrtulníků AH-64 pořízených v letech 2015 a 2017.
Jako hlavní důvod zrušení jsou uváděny útoky dronů na Ukrajině, které odhalily omezení a zranitelnosti tradičních bojových vrtulníků, a také 66% nárůst ceny vrtulníků Apache.
„Přehodnocení nákupu vrtulníků Apache je krok správným směrem,“ uvedl poslanec vládní strany People Power Yu Yong-weon. „Namísto lpění na drahých zastaralých platformách musíme investovat do schopností, které odrážejí budoucnost vedení válek.“
Do kategorie „zastaralých platform“ patří také plán výstavby lehké letadlové lodě vyzbrojené letouny F-35B. Místo toho vyvine Jižní Korea víceúčelovou velitelskou loď pro řízení sil s posádkou i bez posádky, která bude vypouštět různé typy dr...
Více
Boeing ve svém moderním centru na kompozitní struktury Composite Wing Center v Everettu oficiálně zahájil výrobu křídel pro nákladní letadla 777-8F, čímž dosáhl klíčového milníku ve vývoji své nové generace nákladních letadel.
Dne 8. července 2025 Boeing oznámil, že v Everettu zahájil výrobu prvních strukturálních částí křídel letounu 777-8F, konkrétně 30 metrů dlouhých kompozitních nosníků (spars).
Nosník měří více než 30,5 metru a tvoří základní nosnou konstrukci křídla. Podle údajů Boeingu má letoun 777-8 celkové rozpětí křídel 64,8 metru na zemi a až 71 metrů při vysunutých koncích křídel (wingtip extensions).
Kromě nosníků již týmy Boeingu vyrobily i panely vnějšího potahu křídla a podélné výztuhy (stringers), které zajišťují pevnost a tvar křídla.
První fáze výroby křídel představuje zásadní krok v programu 777-8F, jehož první dodávky jsou plánovány na rok 2028. Nový letoun má nahradit stárnoucí m...
Více
LOT Polish Airlines oznámily plán na obnovení letů na Ukrajinu jen několik týdnů po dosažení míru a zajištění bezpečnosti ukrajinského vzdušného prostoru pro civilní letectví. Již dříve záměr vrátit se na ukrajinský trh oznámily Ryanair a Wizz Air.
LOT uvedl, že je připraven do šesti týdnů od ukončení bojů spustit pravidelné lety do Kyjeva a Lvova – obou měst, která byla před plnohodnotnou invazí v roce 2022 klíčovými trhy pro tuto aerolinku.
V dalších fázích by LOT mohl rozšířit své služby i na regionální ukrajinská letiště, v závislosti na obnově infrastruktury a získání potřebných povolení.
Pro obsluhu počátečních tras plánuje LOT nasazení čtyř letounů Boeing 737 MAX 8 s kapacitou 186 cestujících. Společnost odhaduje, že roční objem přepravených cestujících mezi Ukrajinou a Polskem by mohl dosáhnout až 800 000, zejména díky početné ukrajinské diaspoře v Polsku.
Tento krok přichází v době rostouc...
Více
Federální letecký úřad (FAA) v pondělí oznámil, že vyšetřuje těsné sblížení letadla Embraer ERJ-175 (N604C) společnosti SkyWest Airlines a bombardéru B-52 USAF nad Severní Dakotou, ke kterému došlo v pátek 19. července.
Let SkyWest 3788, provozovaný jako let Delta Connection z Minneapolis do Minotu v Severní Dakotě, v pátek bezpečně přistál v Minotu poté, kdy během přiblížení musel provést prudký úhybný manévr a přerušit přiblížení. V dráze letadla se objevil B-52.
Kapitán po manévru oznámil cestujícím: „Velmi se omlouvám za agresivní manévr. To mě zaskočilo. Tohle vůbec není normální. Nevím, proč nás nevarovali, základna vojenského letectva má přeci radar Dneska to nebyla žádná legrace.“
Letectvo vysvětlilo, že bombardér z letecké základny Minot provedl předem naplánovaný přelet, který byl schválen Federálním úřadem pro letectví, řízením letového provozu mezinárodního letiště Minot a týmem řízení letového provozu vojenské zá...
Více
Pod imatrikulací 9H-XLA bude Wizz Air Malta provozovat svůj první Airbus A321XLR.
Wizz Air převzal vůbec první A321XLR (G-XLRA) dne 20. května. Wizz Air je první leteckou společností, která provozuje letoun A321XLR s motory Pratt & Whitney GTF. Letos má převzít šest exemplářů A321 XLR.
Mauro Peneda, výkonný ředitel společnosti Wizz Air Malta, uvedl: „Přivítání letounu A321XLR do naší flotily je pro Wizz Air Malta okamžikem, na který jsme hrdí. Dokazuje to náš závazek provozovat jednu z nejmladších, nejmodernějších a nejudržitelnějších flotil na světě.“
Wizz Air má ve své flotile 231 letadel řady A320, přičemž stáří flotily je 6,4 roku. (Foto: @AvSourceNews, planes.cz)
Více
Společnost Israir obdržela povolení k provozování přímých letů mezi Tel Avivem a New Yorkem. Bude tak po El Al a Arkia již třetím izraelským provozovatelem na této trase. Uvedl to deník The Times of Israel.
Letecká společnost plánuje zahájit provoz do svátku Pesach v roce 2026 s až šesti zpátečními lety týdně a přichází tak po vstupu společnosti Arkia na tuto trasu v únoru 2025. Israir bude druhou nízkonákladovkou na této trase.
„Je to důležitý krok k posílení konkurence, snížení cen, zlepšení služeb a rozšíření možností pro veřejnost,“ uvedla ministryně dopravy Miri Regev pro The Times. „Letecká linka mezi Izraelem a Spojenými státy bude silnější, přičemž mezi zeměmi bude létat pět leteckých společností: tři izraelské a dvě americké.“
Provoz mezi USA a Tel Avivem budou zajišťovat El Al, Arkia, Israir, United Airlines (od 21. července) a potenciálně také Delta Air Lines (termín návratu zvažuje). Delta po...
Více
Po uzavření vyšetřování nehody Boeingy 737-9 společnosti Alaska Airlines, ke které došlo 5. ledna 2024, se nyní rozbíhá vlna žalob proti Boeingu, Alaska Airlines a dalším zúčastněným stranám.
Úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) dospěl ve své závěrečné zprávě k závěru, že příčinou nehody byly chybějící upevňovací šrouby, což umožnilo postupné uvolnění panelu trupu, jenž nakonec z trupu vyletěl. O výsledku vyšetřování jsme podrobně informovali zde.
Právníci cestujících připravují soudní procesy. Žaloba, zastupující 51 osob včetně rodinných příslušníků má být projednávána v lednu 2026. Další dvě žaloby jsou plánovány na březen a září téhož roku. Jedna žaloba byla nedávno urovnána mimosoudní cestou – jednalo se o případ tří obyvatel Oregonu. Tento případ se od dalších žalob odlišoval tím, že žalobci požad...
Více