Aerolinky se zabezpečenými cenami paliva letos ušetří miliardy dolarů

  • 2022-08-19 08:00

Portál Jet Fuel Monitor předpokládá průměrnou cenu leteckého paliva v letošním roce okolo 143 dolarů/barel. Jde o nevyšší ceny od roku 2013 a daleko vyšší, než byla očekávání trhu. V dubnu a květnu se přitom ceny leteckého paliva v USA vyhouply až na 220 dolarů/barel, a to kvůli kapacitním problémům rafinérií.

Letecké společnosti, které si vloni zajistily ceny paliva na další období, proto letos ušetří miliardy. Či naopak ztratí, pokud si palivo nezabezpečily.

Z evropských aerolinek je zřejmě nejlépe zabezpečen Ryanair, který si zajistil 80 % své plánované spotřeby. Z toho 65 % za 63 dolarů/barel a 15 % zastropoval na 77 dolarech/barel. Pokud k mimořádně příznivým nákladům za palivo připočteme mimořádně vysoké průměrné ceny letenek a extra cenovou bonanzu způsobenou problémy letiště Heathrow, bude mít Ryanair velmi bohaté čtvrtletí.

Skupina IAG si zajistila 61 % odhadované spotřeby, Lufthansa 55 %, easyJet 53 %, Air France-KLM 53 %. Naopak Wizz Air má zajištění prakticky nulové.

Vzhledem k mimořádně vysokým letošní cenám paliva je efekt ze zabezpečení mimořádný a pohybuje se v miliardách dolarů. Ryanair ušetří díky zabezpečení asi 1,6 miliardy eur, British Airways asi 1,2 miliardy eur. Air France-KLM odhadují své úspory okolo miliardy dolarů. V zájmu spravedlnosti je nutno připomenout, že s nástupem pandemie, kdy ceny paliva v dubnu 2020 propadly k hodnotám okolo 15 dolarů/barel, zabezpečené letecké společnosti na palivu ztrácely. Pokud bude cena paliva klesat, úspory z hedgingu se přirozeně budou snižovat.

Výhody zabezpečení letecké společnosti nepřenesou na zákazníka, ale pomohou jim zotavit se ze ztráty z minulých období a mohou zajistit konkurenční výhodu. Je zřejmé, nakolik se budou lišit marže v případě, kdy na jedné lince poletí Ryanair a Wizz Air.

Zatímco v Evropě je zabezpečení praxí obvyklou, v USA tomu tak není. American Airlines Group, Delta Air Lines a United Airlines žádné zabezpečení nemají. A domnívají se, že začít se zabezpečením cen nyní, v období vysoké volatility, nemá smysl. Z velké čtyřky májí cenu zajištěny Southwest Airlines, které díky tomu ušetří asi miliardu dolarů.

V Evropě od hedgingu vloni odešel Wizz Air a je jednou z mála nezajištěných (či nedostatečně zajištěných) evropských aerolinek. Wizz Air již oznámil, že se k hedgingu vrací. (Foto: Airport Suppliers, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details